Wivina

 

Mindfulness

Over mij

Na het behalen van de bachelor Sociaal Pedagogische Hulpverlening, studeerde ik in 2003 af aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, in de Arbeid & Organisatie en de Klinische Psychologie. Omdat ik naast het begeleiden van volwassenen (bij verschillende organisaties en instellingen), ook de behoefte voelde om kinderen te begeleiden, heb ik daarnaast Kinder & Jeugd Psychologie gevolgd. Aan de Ehva heb ik vervolgens de lerarenopleiding gedaan en sindsdien sta ik met enorm veel plezier voor een eigen klas als groepsleerkracht op een basisschool in Amstelveen. Sinds vier jaar heb ik mijn beide passies gecombineerd in een eigen praktijk als zelfstandig psycholoog en trainer. En inmiddels begeleid en coach ik ruim 15 jaar, met veel enthousiasme en voldoening kinderen en (jong) volwassenen. Mijn drive in dit werk haal ik uit het faciliteren van de persoonlijke ontwikkeling en groei van kinderen, met behulp van mijn expertise, therapeutische en coachende vaardigheden en inzet. Als trainer vind ik het enorm belangrijk om mijn benadering goed te matchen met de persoonlijke eigenschappen, vaardigheden en leerstijl van mijn leerlingen.

 

Mijn kernbegrippen

Authenticiteit, een warme en integere professionele werkrelatie, een oprechte passie en gedrevenheid voor het werken met en het begeleiden van kinderen.   

Mindfulness betekent voor mij een “way of life”, een krachtige basishouding die mij helpt om evenwichtig in het leven te staan terwijl ik de uitdagingen van alledag zelfverzekerd het hoofd bied. Zodoende kan ik mijzelf blijvend ontwikkelen en mijn grenzen ontdekken.

Beroepsmatig betekende het een verrijking van mijn kennis en werk als psycholoog en mijn werkzaamheden als basisschooldocente.

Gedurende 20 jaar, ben ik intensief onderwezen in de oorspronkelijke beginselen van mindfulness door een persoonlijke coach en leraar. Deze hebben niet zoveel te maken met de hype die er momenteel rondom mindfulness is ontstaan, hierdoor is ook mijn benadering en aanpak anders.

Als mindfulness coach, zet ik een training zeer praktisch en functioneel neer. Dit doe ik vanuit mijn praktijk, in het bedrijfsleven met volwassenen, en met kinderen op scholen en/of kinderopvang via Moments4Kids.

 

De training

Mindfulness helpt kinderen om zich bewust te worden van hun gedachten en de prikkels uit de

omgeving en leert ze hiermee om te gaan. Daarnaast worden kinderen zich meer bewust van de eigen kwaliteiten waardoor de controle en het inzicht in het eigen functioneren wordt vergroot.

De training draagt bovendien bij aan een stevige basis in het fysieke, mentale, sociale en maatschappelijke leven. Het traject bestaat uit een gevarieerd en dynamisch programma.

 

Mindfulness coaching helpt bij;

  • ­Piekergedachten tot rust te brengen
  • Geconcentreerd en aandachtig te zijn
  • Met spanningen en stress, impulsen en stemmingen en emoties om te gaan
  • Lichamelijke prikkels waar te nemen en hierop te reageren
  • Het zelfvertrouwen te vergroten
  • Begripvol en mild te zijn voor zichzelf en voor de omgeving
  • Het controle gevoel te vergroten 
  • Faalangst te verminderen
  • Energie, vitaliteit en gezondheid te vergroten
  • Slaapproblemen te verminderen

 

Tijdens de wekelijkse training wordt er gewerkt met;

 

  • Mindfulness oefeningen
  •  Yoga
  • Aandachts- en concentratieoefeningen
  • Creatieve opdrachten
  • Interactieve (kring)gesprekken
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Algemene, thematische lessen
  • Filosofie
  • Drama, rollenspellen

 

Doelgroep; Kinderen 6-12 jaar

Bij jongere kinderen is de inhoud van de training hetzelfde, maar worden de onderdelen spelenderwijs aangeboden, conform de ontwikkelingsfase van de trainees.