Naamloos.jpg

Filosofie van Moments4Kids

Het gedachtegoed van Maria Montessori en Reggio Emilia hebben mij altijd geïnspireerd in de Lichtjesyoga lessen voor kinderen. Deze benadering trek ik dan ook met liefde door naar Moments4Kids. Maria Montessori sprak over ‘het geven van een lichtstraal’; een prachtige verwoording van een van de belangrijkste taken van de leerkracht. Wij geven kinderen lichtstralen; licht dat maakt dat ze iets zien wat nog in het donker lag: een mogelijkheid, een avontuur of een ontdekking, of concreter, een lesje. Moments4Kids gaat over een lichtstraal die zorgt dat het kind gezien wordt. De gerichte straal waarbij we focussen op één kind en onze aandacht op dat moment volledig is. Gericht op het individu, maar nooit de groep, het geheel, uit het oog verliezend. Diffuus licht dat maakt dat we de bewegingen in de groep blijven zien en op enig moment ervoor kiezen onze straal op een ander kind te richten.

Reggio Emilia, met als grondlegger de Italiaanse pedagoog en filosoof Loris Malaguzz, gaat met deze pedagogiek ervan uit dat kinderen worden geboren met een indrukwekkend scala aan talenten en mogelijkheden. Zij hebben van jongs af aan de kracht om de wereld te onderzoeken en ontdekken en richting te geven aan hun eigen ontwikkeling.
Kinderen drukken zich uit in gesproken en geschreven taal, maar ook via mimiek, geluid, beweging, dans, drama en muziek. Al deze vormen van communicatie zijn van belang, omdat elke vorm zijn eigen zeggingskracht en mogelijkheden heeft. Kinderen zijn via communicatie gericht op het onderzoeken van de wereld om hen heen.

Bij Moments4Kids hopen wij als (kunst) vakdocenten zo ook een steentje bij te dragen aan de kracht van kinderen om de wereld te onderzoeken via drama, muziek, yoga, dans, kunst en spel.

87076879_2777268625674808_8423645746200313856_n.jpg

Het kind bestaat uit honderd.
Het kind heeft
honderd talen
honderd handen
honderd gedachten
honderd manieren van denken,
van spelen, van spreken
honderd, altijd weer honderd
manieren van luisteren
verwonderen en liefhebben
honderd vreugden
om te zingen en te begrijpen
honderd werelden
om te ontdekken
honderd werelden
om uit te vinden
honderd werelden
om te dromen.
Het kind heeft
honderd talen ...

(tekst uit het gedicht van Loris Malaguzzi)